فایل و پروژه

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره برق ساختمان

  • تحقیق درباره برق ساختمان

    دسته بندی : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

    فهرست مطالب

    برق از کجا می آید؟
    ژنراتور چیست ؟
    برق چگونه به دست ما می رسد ؟
    فاز و نول یعنی چه ؟
    ابزار شناسی :
    آشنایی با سیم ها :
    کالا های برقی :
    برای جلو گیری از خطر برق گرفتگی موارد ایمنی زیر را به خاطر بسپارید :
    موارد کاربردی مورد نیاز جهت ارائه نقشه های برق :
    توضیحات فنی
    جدول علائم اختصاری بکار برده شده در نقشه‌ها
    سیستم اتصال زمین و مشخصات فنی آن
    سیستم روشنایی و پریزهای برق
    سیستم پریزهای تلفن و آنتن تلویزیون
    سیستم درب بازکن و زنگ اخبار
    تابلوهای برق و تابلو کنتور
    آسانسور
    چک لیست کنترل طرح تأسیسات الکتریکی :
    دستورالعمل های اجرای تاسیسات الکتریکی :
    ۱- حریم شبکه های برق:
    2- نحوه برقرسانی به ساختمانها و معیارهای واگذاری زمین پست:
    3- ضوابط واگذاری برق آزاد (کنتور موقت):
    4- نحوه کابل کشی تغذیه اصلی ساختمان:
    5- نحوه ساخت و نصب تابلوی کنتور:
    6- ضوابط اجرای سیستم ارت و چاه ارت:
    7- ضوابط نصب صاعقه گیر و هادی مربوطه:
    8-کلید حفاظت از جریان نشتی (RCCB)
    یادآوری :
    تصویبنامه حریم خطوط هوائی انتقال و توزیع نیروی برق مصوب 1347
    دانستنی هایی درباره برق ساختمان

    برق از کجا می آید؟
    برق در نیرو گاه ها توسط توربین های بزرگی که به وسیله بخار به راه می افتد و یک ژنراتور بزرگ را به راه می اندازد تولید می شود . هر نیرو گاه چند تا از این ژنراتور ها دارد که هر کدام از انها می تواند در حدود 100رشته کابل سه فاز یا بیشتر را تولید کند .
    ژنراتور چیست ؟
    ژنراتور ها یا مولد ها . آن دسته از ماشین های الکتریکی که انرژی مکانیکی را دریافت نموده و به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند را دینام یا ژنراتور و یا مولد می گویند .
    برق چگونه به دست ما می رسد ؟
    بعد از تولید برق کابل های فشار قوی به پست ها فرستاده می شوند و در اونجا بعد از خنک کردن سیم ها ( برای خنک کردن سیم ها انهارو از روغنی که داخل محفظه ای مخصوص قرار دارد عبور میدهند ) انها این کار را برای جلو گیری از افت ولتاژ انجاو می دهند سپس برق هارا به شبکه های شهری تبدیل میکنند و به دست ما می رسانند . و بعد اداره برق توسط مامور هایش برق را به کنتور شما می رساند . انها با توجه به نیاز شما به شما برق اختصاص می دهند . مثلا برای یک خانه ی یک تا دو ویا سه طبقه برق تک فاز و برای خانه های اپار تمانی بیش از سه طبقه سه فاز اختصاص می دهند .

    فاز و نول یعنی چه ؟
    سیم فاز سیمی است که برق داره یعنی اگه بهش دست بزنی برق میگیرتت و اگه فاز متر رو بهش بزنی چراغ فاز متر روشن می شه اما سیم نول برق نداره اگه فاز متر رو هم بهش بزنی روشن نمی شه در واقع سیم نول برگشتی سیم فازه .
    ابزار شناسی :
    انبردست:وسیله ای است برای فرم کاری سیم ها که معمولا به وسیله آن می توان سیم های مفتولی را به فرم دلخواه در آورد و در هنگام کار سیم ها را با آن نگه داشت.
    دم باریک :وسیله ای است شبیه انبر دست که برای کار در جاهای کوچک و تنگ امکان استفاده از انبر دست وجود ندارد استفاده می شود و همان طور که از اسمش پیداست دارای نوک باریکی است .
    دم پهن :از این وسیله صرفا برای عمل فرم کاری روی سیم های مفتولی استفاده می شود .
    سیم چین :ابزاری است برای قطع کردن و بریدن سیم های افشان و مفتولی .
    سیم لخت کن:ابزاری است برای برداشتن روپوش عایقی سیم ها که در دو نوع دستی و اتوماتیک در دسترس می باشد باید توجه کنیم که تنها از ابزاری استفاده کنیم که دارای دسته ای با روپوش عایق باشند .
    پیچ گوشتی تخت :از این پیچ گوشتی برای باز کردن انواع پیچ های تخت با سر یک شیار استفاده می شوددر اندازه های مختلف در دسترس می باشد.
    فاز متر : ابزاری است شبیه به پیچ گوشتی تخت که برای تشخیص سیم فاز از نول بکار می رود . اگر ما فاز متر را روی سیم فاز قرار دهیم و با دست ته فاز متر را لمس کنیم چراغ کوچک فاز متر روشن می شود (مقاومت فاز متر 80 کیلو اهم می باشد )

    آشنایی با سیم ها :
    تعریف سیم :یک هادی الکتریسیته است که برای انتقال جریان الکتریکی از محلی به محل دیگر و ارتباط بین دستگاه های الکتریکی و همچنین و وصل آنها به شبکه برق بکار می روند .به دو دسته تقسیم می شوند :
    1) سیم مفتولی یا تک لا :این سیم به صورت یک مفتول مسی یک رشته می باشد و به آن سیم خشک نیز می گویند معمولا برای فرم کاری در تابلو برق ها استفا ده می شود .
    2) سیم افشان : سیم هایی هستند که از تعداد زیادی رشته های نازک مسی تشکیل شده اند که به صورت به هم تابیده شده داخل روپوش عایقی قرار گرفته اند . در سیم کشی ساختمان به علت انعطاف زیاد از سیم افشان استفاده می شود .
    سطح مقطع :سطح مقطع یا همان کلفتی سیم ها را با میلیمتر مربع می سنجند در سیم کشی منازل بهترین سطح مقطع 1.5ویا2.5می باشد .
    کالا های برقی :
    قوطی کلید ها :جعبه های کوچک پلاستیکی و یا کائو چویی هستند که درداخل دیوار قرار می گیرند تا کلید ها در آن جای بگیرند.
    کلید ها و پریز ها :شستی هایی هستند برای قطع و وصل برق . که در دو نوع صنعتی و ساختمانی موجود هستند . نوع ساختمانی در تمامی منازل یافت می شوند . اما نوع صنعتی کلید ها و پریز ها با ساختمانی فرق دارند آنها دارای یک در پوش هستند که به اصطلاح به آنها بارانی نیز گفته می شود .کلید ها دارای دو نوع تک پل و دو پل هستند . نوع تک پل یک ورودی و یک خروجی دارد که به یک سر آن فاز را میدهیم و از طرف دیگر که خروجی است فاز را برای لامپ یا وسیله ای دیگر می بریم کلید مدار را قطع و وصل می کند (خیلی ها که از برق چیزی نمی دانند فکر می کنند باید به یک طرف کلید فاز داد و طرف دیگر نول اما اگر این کار را بکنیم اتصال کوتاه رخ میدهد یا همان اتصالی می کند)در کلید های تک پل فرقی نمی کند که ورودی را کدام پیچ در نظر بگیرید اما در کلید های دوپل یک ورودی و دو خروجی وجود دارد که شما باید سیم فاز اصلی را به ورودی بدید(ورودی در کلید ها با پیچ مسی رنگ مشخص شده است ) و از خروجی برای لامپ ها ببرید.
    کلید ها در دونوع روکار و توکار ساخته می شوند . پریز ها هم جدا از روکار و تو کار به صورت ارت دار (اتصال به زمین)نیز ساخته می شوند.
    جعبه تقسیم ها:در سیم کشی گاهی لازم است انشعاب گرفته شودکه ما این کار را در جعبه تقسیم ها انجام می دهیم جعبه تقسیم ها هم به دو نوع رو کار و تو کار موجود است :
    جعبه تقسیم روکار:این جعبه تقسیم ها ی رو کار از جنس کا ئو چو یا چینی است که داخل آن پیچ هایی است که سیم هارا به آن بسته و از انجا انشعاب می گیریم .
    جعبه تقسیم تو کار:این نوع از این کالا از جنس فلزی یا پلاستیکی موجود است داخل قوطی فلزی را به وسیله مقوا عایق بندی می کنند و در داخل دیوار قرار می گیرد .
    برای جلو گیری از خطر برق گرفتگی موارد ایمنی زیر را به خاطر بسپارید :
    1) هیچگاه با دستان خیس یا مرطوب به وسایل برقی ,کلید ها و پریز ها دست نزنید.
    2) به قسمت فلزی لامپ ها دست نزنید و در هنگام نصب سر پیچ سعی کنید سیم فاز را به ته سر پیچ وصل کنید .
    3) در موقع کار کردن با وسائل برقی جریان برق را قطع کنید .
    4) اگر می خواهیدبه فرد برق گرفته ای کمک کنید هرگز به قسمت های لخت بدن او دست نزنید زیرا شما هم دچار برق گرفتگی می شوید .
    5) سیم های معمولی برق را نباید بدون عبور دادن از لوله های مخصوص در داخل دیوار قرار داد زیرا به زودی این سیم ها پوسیده و اتصالی می کنند .
    6) تا جایی که امکان دارد از نصب پریز ها در حمام و استفاده از وسائل برقی در این مکان ها بپر هیزید .

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

  • ۹۶/۰۹/۱۸
  • sam arsz

برق

تحقیق

درباره

ساختمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی